P-Frami ”Moovy-aikaan”

Framin pysäköintitalo hyppää ”digiloikalla” uuteen pysäköintijärjestelmään. Käyttöön otetaan kotimainen Moovy-sovellus, ja samalla pysäköintilipukkeet, rfid-kortit ja käteinen maksuvaihtoehtona poistuvat käytöstä. Herkästi vioittuvat ja ympäristöä kuormittavat kertakäyttöiset pysäköintiliput korvautuvat automaattisella rekisteritunnistuksella.

Moovy-pysäköintijärjestelmä otetaan Framissa käyttöön kesäkuun alussa ja muutostyöt alkavat toukokuun lopussa. 

Jatkossa myös Inton sopimusasiakkaat käyttävät P-Framia Moovy-sovelluksen avulla. Sovelluksen käyttöönoton jälkeen puomit avautuvat automaattisesti rekisterintunnistuksen avulla. Yritykset hallinnoivat käyttäjiään itse Moovy-yritystilillä, jolla yritys voi esimerkiksi lopettaa tai siirtää pysäköintioikeuksia käyttäjältä toiselle.

P-Framin tilavuokralaisten kuukausisopimukset myöntää edelleen Into Seinäjoki Oy. P-Framissa nykyään sopimuksella pysäköitsijöitä tullaan informoimaan erikseen tarkemmin muutoksesta ja sen edellyttämistä toimenpiteistä.

Miten Moovy toimii?

Sopimusasiakas: Kun ajat sisään pysäköintitaloon, Moovy tunnistaa autosi rekisteritunnuksen, käynnistää automaattisesti pysäköinnin ja avaa puomin. Myös pois lähtiessä järjestelmä tunnistaa autosi ja avaa puomin automaattisesti.

Vierailija: Kun ajat sisään pysäköintitaloon, Moovy tunnistaa autosi rekisteritunnuksen, käynnistää automaattisesti pysäköinnin ja avaa puomin. Pois lähtiessä pysäköinti käydään maksamassa kuten aiemminkin, nyt vain maksupisteelle syötetään lipukkeen sijaan pysäköidyn auton rekisterinumero. Ulosajaessa puomi avautuu automaattisesti, kun pysäköintimaksu on suoritettu.

Mikäli sinulla on Moovy-sovellus, pysäköinti on vielä helpompaa. Sovelluksen käyttöönoton jälkeen pysäköinti käynnistyy automaattisesti, kun ajat sisään ja päättyy kun ajat ulos. Pysäköinti veloitetaan käytetyn pysäköintiajan mukaan Moovy-sovellukseen liitetyltä maksukortilta. 

Lisätietoja: Seipark Asiakaspalvelu, asiakaspalvelu@seipark.fi, puh 040 864 3086

Vuosi paketissa, miten meni?

Inton tilapalveluiden Jaana, Marika ja Anssi kommentoivat, kuinka vuosi 2023 Framissa sujui.

Toimitilapalvelut Jaana Paavola:

Iso kiitos Framin toimitila-asiakkaillemme vuodesta 2023. Framin vuokrausaste on ollut kiitettävän hyvä aina ja tänä vuonna loistava 98 %.  

Hyvän toimiston vetovoima perustuu muun muassa monipuolisiin palveluihin, muuntojoustavuuteen, viihtyisyyteen, yhteisöllisyyteen ja keskeiseen sijaintiin. Kuluvana vuonna olemmekin panostaneet erityisesti viihtyisyyteen ja muuntojoustavuuteen. Halusimme muuttaa mm. D-rakennuksen 1. kerroksen ravintolatilat yhteisöllisemmiksi. Nyt tilat toimivat sekä kohtaamisiin että työskentelyyn. Ruuasta nauttimista unohtamatta.

Yritysten kasvu sekä muutokset liiketoiminnassa ja työntekijöiden määrässä edellyttävät usein tilamuutoksia. Muuntojoustavuudella olemme mahdollistaneet Framissa olevien yritysten kasvua, toiminnallisuutta ja tehokkuutta.  

Kiinteistöpalvelut Anssi Puska:

Kiinteistöpalvelujen vuosi 2023 oli jälleen toiminnan täyteinen. Haluamme pitää Framin rakennukset kilpailukykyisessä kunnossa ja siksi olemme toteuttaneet ylläpitohuoltojen (maalaukset, ilmanvaihdon puhdistukset ja säädöt, huonesäätimien vaihtojen jne.) lisäksi monia energiatehokkuutta ja vastuullisuutta edistäviä toimenpiteitä.

Tänä vuonna on mm. 

  • toteutettu energiakartoitukset kaikille rakennuksille
  • rakennettu aurinkosähkövoimala Frami C-osan katolle (120kWp)
  • uudistettu valaistusta led-tekniikalle (jatkuu v. 2024)
  • asennettu kattoturvalaitteita rakennusten katoille
  • jatkettu lukitusjärjestelmän uudistamista uudelle iLoq-tekniikalle (jatkuu v. 2024)

Kokouspalvelut Marika Puhilas:

Vuosi 2023 on mennyt Framin kokouspalveluissa hienosti. Paljon on ollut tilaisuuksia, isoja, pieniä, paikallisia ja valtakunnallisia. Marraskuu oli ennätyksellinen varausten määrissä mitattuna. Kiitos kaikille meiltä tiloja varanneille. Tästä on hyvä jatkaa vuoteen 2024! 

Millainen on hyvä kokoustila? 

Frami tarjoaa monipuolisen valikoiman erilaisia kokoustiloja muutaman henkilön tiimityötilasta 60 henkilön pienoisseminaaritilaan. Toki myös auditorioita tarjolla aina 400 henkilön tilaisuutta varten.  
Tässä vinkkejä siihen, millainen on hyvä kokoustila. Mieti näitä, kun vertailet paikkoja. 

Riittävä koko: Kokoustilan tulisi olla riittävän suuri, jotta kaikki osallistujat mahtuvat mukavasti istumaan. Tilan koolla on merkitystä myös kokouksen tunnelman kannalta – avarassa tilassa on yleensä helpompi hengittää ja tuntea olonsa mukavaksi.

Hyvä valaistus: Hyvä kokoustila on riittävän valaistu, jotta kaikki osallistujat näkevät selvästi toisensa ja kokouksen aikana esitettävät materiaalit. Valaistus voi olla joko luonnonvaloa tai keinotekoisia valoja, mutta sen tulee olla miellyttävä silmille ja kirkas.

Hyvä akustiikka: Hyvä kokoustila on myös hiljainen ja akustisesti miellyttävä. Tilassa ei saisi olla liikaa kaikua tai taustamelua, jotka voivat häiritä keskustelua ja heikentää kuuluvuutta.

Tarvittavat laitteet ja teknologia: Hyvässä kokoustilassa on tarvittavat laitteet ja teknologia: projektori ja screen/iso näyttö, tietokone, mikrofoni, videokokousteknologia. Laitteiden tulee olla helppokäyttöisiä ja toimivia.

Mukavat istuimet: Hyvät istuimet ovat tärkeä osa mukavaa kokousympäristöä. Istuimien tulisi olla mukavia ja ergonomisia, jotta niissä voi tarvittaessa istua pitkäänkin.

Tarvittava yksityisyys: Hyvä kokoustila tarjoaa tarvittavan yksityisyyden, jotta osallistujat voivat keskustella vapaasti ja turvallisesti. Tilan tulisi olla riittävän eristetty hälystä ja melusta.

Tässä muutamia vinkkejä. Kokoustilan valinnassa on tärkeää ottaa huomioon kokouksen tarkoitus ja osallistujamäärä sekä huolehtia, että tila on varattu sopivaan ajankohtaan ja että kaikki tarvittavat varusteet ovat saatavilla.

Tule Framiin tutustumaan. Meillä on tarjolla kaikki tarvittava hyvään kokoukseen. 

Lisätietoja: Marika Puhilas, 020 124 4010, kokouspalvelut@frami.fi

My day by kokouspalveluemäntä Marika

Tutustu kokouspalveluemäntämme Marikan työhön ja työpäivään

Framin kokoustilojen vuokraamisesta ja kokouspalveluista vastaavan palvelupäällikön Marika Puhilaksen työpäivät ovat varsin vaihtelevia. My day -videolla Marika kertoo päivästään Framilla. Tässä videoa avattuna myös tekstiksi. Videoiden kuvaamisessa ja editoimisessa auttoi harjoittelijamme Nella Vuorenmaa.

Millainen on normaali työpäiväsi? 
– Päivät ovat tosi vaihtelevia. Aamut alkavat siinä yleensä 6:30-8:00 välillä, joko täällä Framissa tai Rytmikorjaamolla. Aamuisin otan asiakkaita vastaan ja teen viimeiset silaukset tiloihin. Noin kymmeneen asti on aika haipakkaa, kun varmistellaan, että kaikki tilaisuudet saadaan käyntiin ja kaikki on niin kuin on sovittu. Sitten on yleensä aikaa sähköposteille. Puheluita tulee toki pitkin päivää. Iltapäivällä yleensä tsekkaan asiakkaan kanssa, onko kaikki mennyt hyvin, ja alan valmistella seuraavan päivän tapahtumia. Yleensä päivät päättyvät siinä klo 16-18 välillä, ellei ole iltatilaisuuksia. 
 
Kerro vielä lisää työstäsi 
– Syksyllä tulee 12 vuotta täyteen täällä. Normaali päivä isojen tapahtumien osalta sujuu sillä tavoin, että asiakas ottaa yhteyttä ja kertoo tarpeistaan. Sitten tutkitaan kalentereita, että onko vapaata ja sitten tehdään tarjous. Usein asiakkaat tulevat myös etukäteen käymään tutustumassa tiloihin sekä Framissa että Rytmikorjaamolla. Isoja valtakunnallisia tilaisuuksia järjestetään paljon sillä tavalla, että päiväosuudet ovat täällä Framilla, seminaari auditoriossa ja aulatilassa messuosastoja. Illallinen vietetään sitten Rytmikorjaamolla.  Rytmikorjaamon klubille esimerkiksi cocktail-tilaisuuteen mahtuu 1000 henkilöä seisomatilaisuutena ja 300 henkilöä illallistamaan pöydissä.

Päiväni ovat siis vaihtelevia ja vauhdikkaita ja tykkään siitä tosi paljon. Näen paljon ihmisiä ympäri Suomea, on myös kv-tilaisuuksia ja sitten ihan näitä meidän paikallisia ihmisiä ja tilaisuuksien järjestäjiä. Eli tykkään työstäni tosi paljon! 

Katso video:

Kysy kokoustiloja: kokouspalvelut@frami.fi

Vinkkejä kokouksen järjestäjälle 

Työelämämme on täynnä kokouksia. Sisäisiä palavereita, asiakaspalavereita, koulutuksia, webinaareja. Kuinka usein tulee mietittyä, millainen on hyvä kokous.

Tässä vinkkejämme kokouksen järjestäjälle:

  1. Määritä kokouksen tavoitteet ja agendat: Ennen kokouksen järjestämistä määritä tarkasti kokouksen tavoitteet ja agendat. Kirjoita ne ylös ja jaa ne kokouksen osallistujille etukäteen, jotta he voivat valmistautua ja olla valmiina keskusteluun.
  2. Aikatauluta kokous oikein: Määritä sopiva kesto kokoukselle, jotta jokaiselle käsiteltävälle asialle jää tarpeeksi aikaa. Pidä myös mielessä osallistujien aikataulut, jotta voit valita sopivan ajan ja varmistaa heidän osallistumisensa.
  3. Kutsu oikeat ihmiset kokoukseen: Varmista, että kokouksessa on oikeat ihmiset, jotka voivat auttaa saavuttamaan kokouksen tavoitteet. Kutsu vain tarvittavat ihmiset ja varmista, että kaikki ovat tietoisia kokouksen tavoitteista.
  4. Valmistele kokouksen materiaalit: Laadi tarvittavat materiaalit, kuten esitykset, raportit ja muut dokumentit, joita tarvitaan keskustelun aikana. Jaa ne etukäteen osallistujille, jotta he voivat valmistautua ja olla valmiina keskusteluun.
  5. Huolehdi teknisistä järjestelyistä: Varmista, että videokokous- tai konferenssipalvelut toimivat moitteettomasti. Testaa kaikki tekniset laitteet ja varmista, että kaikki osallistujat tietävät, miten niihin käytetään.
  6. Seuraa aikataulua ja pitäydy agendassa: Pitäydy agendassa ja seuraa aikataulua, jotta kokous ei veny liian pitkäksi eikä keskustelu mene turhiin aiheisiin. Huolehdi siitä, että jokainen osallistuja saa mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä, mutta pidä keskustelu kurissa ja suunnattuna kokouksen tavoitteisiin.
  7. Päätä kokous sopimalla jatkotoimista: Kokouksen päätteeksi varmista, että jokainen tietää, mitä on sovittu ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Kirjaa ylös päätökset ja sovitut tehtävät ja jaa ne osallistujille, jotta kaikki tietävät, mitä on sovittu. 

Noudattamalla näitä vinkkejä voit järjestää tehokkaan ja tuottavan kokouksen. 

Sopivia tiloja kokouksellesi löydät Framista. Tutustu ja varaa.
 

Tarjouspyynnöstä tapahtumaksi

Tapahtumien suunnittelu saattaa isompien valtakunnallisten tilaisuuksien osalta alkaa jo paria vuotta aikaisemmin tilaisuutta. Saamme asiakkaalta tarjouspyynnön useimmiten sähköpostilla tai puhelimella. Tässä vaiheessa käymme läpi tapahtuman mahdollista ajankohtaa, henkilömäärää, mitkä mahdolliset tilat tapahtumalle sopisivat, tapahtuman kohderyhmää sekä mahdollisten lisäpalvelujen tarvetta. Tämän jälkeen päästään tarjouksen tekoon.

Mistä tarjous sitten muodostuu?

  • tilavuokrasta
  • lisätekniikasta
  • tarjoiluista
  • somistuksesta
  • palveluista (teknikot, eteispalvelu, järjestyksenvalvonta, kokoustuki, valokuvaaja, parkkiliput, bussikuljetus jne.)
  • oheisohjelmasta: esim. musiikkiesitykset

Tarjous pitää sisällään aina myös voimassaolopäiväyksen sekä varausehdot.

Tarjouksen lähettämisen jälkeen saamme usein lisäkysymyksiä asiakkaalta, mahdollisia lisätarjouspyyntöjä palvelujen osalta sekä pyyntöjä pohjakarttojen lähettämisestä mitoilla asiakkaalle. Usein lähetämme myös lisäkuvia tiloista, joista asiakas on kiinnostunut.

Tässä vaiheessa viimeistään asiakas tahtoo tulla tutustumaan tiloihin. Tutustumisen yhteydessä asiakas useimmiten osaa kertoa meille hyväksyykö tarjouksen vai ei. Hyväksymisen jälkeen lähetämme asiakkaalle päivitetyn vahvistuksen tarjouksesta ja yhteistyökumppaneillemme vahvistukset heiltä tilatuista palveluista sekä tuotteista.

Isoimpien tapahtumien osalta yleensä noin 5-6 kuukautta ennen tilaisuutta pidetään ensimmäinen palaveri, jossa käydään läpi tapahtuman kulku sekä alustava aikataulu. Sovitaan rakentamisaikataulut sekä mahdollisten ennakkoon lähetettävien materiaalien saapumisajankohdat ja takaisin lähetysajat.

Asiakkaan kanssa pidetyn palaverin jälkeen lähetämme yhteistyökumppaneille tiedot rakentamisaikatauluista sekä alustavat tiedot tapahtuman ohjelmasta aikatauluineen. Tämän jälkeen ennen tapahtumaa saatetaan pitää asiakkaan kanssa muutamia palavereita, hoitaa järjestelyjä puhelimella sekä sähköpostilla.

Noin kahta tai kolmea viikkoa ennemmin tapahtumaa käydään yksityiskohdat vielä läpi tilaisuuden osalta. Vahvistetaan aikataulut ja informoidaan yhteistyökumppaneita. Tässä vaiheessa tilaamme myös mahdolliset lisäsiivoukset tiloihin. Tapahtuman osallistujamäärät vahvistetaan yleensä n. 10 päivää ennen tilaisuutta.

Edellisenä päivänä tai iltana valmistelemme omalta osaltamme tilat valmiiksi tapahtumaa varten. Tapahtumapäivänä olemme ottamassa asiakaan vastaan ennen tapahtuman alkua ja käymme vielä tapahtuman aikataulutuksen sekä tilat läpi.

Tapahtuma voi alkaa!

Kysy tarjousta: Marika Puhilas, kokouspalvelut@frami.fi